Hmm vad ska man laga för någonting gott nu då?

På måndagar är det min lediga tid och då brukar jag laga lunch och kanske middag.
Jag har satt upp som mål att rensa frysen först.

Där finns det två stycken frysta höns, gott att koka som den är eller göra hönsgryta med curry.
*2 kg kycklingfilé
*300 g fläskfilé
*1 st lunchkorv
*en halv paket stuvade spenat
*en halv paket morötter
*4 st sprödbakad fisk med spenatfyllning
*400g fläskgrytbitar
*2 skivor entrecote
*1 st vitlöksbröd
*4 st vegetariska pizzabitar från ikea food
*0,5 l glass
*en halv Raskerbröd

Det känns som jag ska kanske göra någonting åt fläskfilén för den har legat där längst eller kanske ska jag göra något med fläskgrytbitarna som jag köpte för halva priset? En sak som är dåligt när man går ner och ska handla att man inte vet man ska laga för mat och så hittar man kött för halva priset och som kvinna inte kan motstå extrapriser....känner sig någon här träffad?

Nu dags att leta lite recept och hittade något som föll mig i smaken och man kan använda fläskfilé eller fläskgrytbitar :D


Höstgryta med kantareller

Ingredienser

500 gram fläskfilé(er)
2 msk Milda flytande margarin
150 gram färska kantareller
100 gram färska skivade champinjoner
1 st gul finhackad lök(ar)
0,5 dl  vitt vin
2 dl  vatten
2 msk  Knorr flytande Kalvfond
2,5 dl  Milda Mat
salt och svartpeppar

Tillagning

1. Borsta ren svampen från ev smuts och skräp, skiva champinjonerna. Putsa fläskfilén och skär den i ca 1½ cm tjocka skivor. Stek filébitarna i matfett i en stekpanna på medelvärme, ca 2 minuter på varje sida. Salta och peppra.
2. Ta upp köttet, vira in det i aluminiumfolie. Stek den hackade löken tillsammans med kantareller och champinjoner i matfett i en panna med hög kant. Tillsätt vin, vatten, buljong och Milda Mat. Smaka av med salt och peppar.
3. Lägg i filébitarna i grytan och hetta upp den. Servera grytan tillsammans med kokt potatis, ris eller pasta.



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Journal Of A Gastronomiac

En kinesisk matälskare som bloggar om allt mellan himmel o jord. Mina intressen är gratissaker, tävlingar, events, barn,mat, odling och läsning. Om du vill ha kontakt med mig kan ni skriva till [email protected]

RSS 2.0