Diabetesvänlig Baby Shower

Det här med baby shower är något nytt i Sverige som man brukar överaska den blivande mamman med. Till min förvåning fanns ingenting skrivet på svenska om diabetesvänliga baby shower. En normal baby shower brukar man ha en tårta med en gravidmage eller en liten bebis på. Plus en massa fina muffins och annat sockerrika gott i fikaväg.
Men hur gör man där den blivande mamman är diabetiker eller har graviddiabetes? 
 
För det första ska man utesluta vitt mjöl och socker i fikat. Frukt som sötningsmedel är bra. Likadan något med choklad och grädde. Man kan ersätta socker med sötningsmedel om man nu vill ha det. Jag minns jag åt en sockerfri chokladboll för cirka 6 år sedan och då tänkte jag att man kunde söta det på naturligt vis genom att lägga i torkad frukt till exempel. Här har du en recept som vi använde på Babyshowern förra veckan.
 
  • Chokladboll sötad med torkad frukt och koffeinfri kaffe.
  • Dansk Smörrebröd är alltid bra val. Bara kom ihåg ingen lufttorkad skinka, fisk inte från Östersjön eller insjöar, smörgåsmat nära sista förbrukningsdag, inga delikatessostar(mögelost) på den.
  • Fullkornskex med långtidslagrad hårdost(förslag Arla Ko SVECIA 28% 14 MÅN LAGRAD och en bit tomat/gurka/paprika är alltid bra. 
  • Fruktsallad med lite vaniljsocker på.
  • Pannacotta osockrad men med kanel och osötad frukt/bärkompott
  • Smörstekt banan i skivor med kanel och grädde
  • Banankakor ---> Se här för recept
  • Chokladdoppade mandel och frukt i mörk choklad
  • Hallonsmoothie sötad med agavesirap.
  • Cheesecake med choklad och nötter ---> SE HÄR 
 
Jag tog på mig ansvaret att göra blöjtårtan trots att jag aldrig har gjort det förut. Det tar cirka en till två timme beroende på hur du vill ha den.  Här har du en GUIDE
Tips till att göra en budgetvariant:
  • Blöjor: Libero stl 1 eller Pampers stl 1, men skaffa först rabattkuponger på det först från kuponggrupper på nätet, från livsmedelaffären eller från mammor. Du kan även klippa ut kuponger från Coop, Ica, Citygross eller Willys reklamblad. Det enda du ska hålla koll på och att det skall gälla valfri paket i deras sortimentet. Ett paket stl 1 Libero/Pampers kostar i normala fall 40kr. Med kupong blir det 15kr/paket. Du behöver minst 2-4 paket beroende på storleken på blöjtårtan du skall göra. En budgetmärke på blöjor är Willys egna märke som också är jättebra samt Citygross Bamseblöjor. Där behöver du köpa ett paket stl 2(ca 60 st blöjor).
  • Ett förpackning gummisnoddar från Biltema/Rusta/The flying tiger ect
  • Aluminumfolie(ta ica basic)
  • Presentsnöret i bilden kom från Rusta och en rulle kostar 15kr
  • Presenttips: IKEAs nalle eller skallror för 15/29kr, ett förpackning napp ca 40kr samt ett par strumpor(kolla gärna in reavaror om det finns) eller basic body för ca 99kr. För att spara in på kläderna fråga någon som får 20% eller 25% rabattkupong som inte tänker använder sin och kan tänka sig att köpa en billig långärmad body i neutral färg åt dig och du betalar denne person. Det kan även vara så att man frågar vänner som är medlem i klädkedjors kundklubbar om de kan ordna det åt en. Numera finns ju speciella VIP shoppingdagar för dem är sugen på mat/dryck och shoppa tidigare än öppningsdags. 2 pack matningssked för 20kr(från matbutiken) 
Det genomskinnliga foliet fick jag köpa från blomsterbutik rätt så stor ark för 20kr men man kan skippa det om man nu inte orkar gå igenom att slå in den. I instruktionsbloggen för blöjtårtan kan man skippa resårbandet och ta gummisnoddar runtom 5-6 blöjorna åt gången för att bygga en bit utav en våning.Sedan bygger man bit för bit så att första våningen blir klar innan man fortsätter med andra våningen. Sedan kan man gömma gummisnoddarna bakom flera lager utav presentsnöre om man nu så önskar. Man behöver inte alls ha jättemånga presenter, 2-3 stycken räcker, exempelvis en nallebjörn från IKEA för 15kr och ett paket nappar för 40kr. Det har varit roligt att fixa blöjtårta trots att kostnader kan skena iväg. 
Melanie
2016-09-05 @ 23:02:09

Jag älskar verkligen idén med blöjetårta istället för att slå in som vanlig paket. Synd, jag har ingen som jag känner som har baby shower




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Journal Of A Gastronomiac

En kinesisk matälskare som bloggar om allt mellan himmel o jord. Mina intressen är gratissaker, tävlingar, events, barn,mat, odling och läsning. Om du vill ha kontakt med mig kan ni skriva till [email protected]

RSS 2.0