Min barnpurerecept

Min dotter på 7 månader älskar slät purémat. Därför gör jag egen som blir billigare än köpeburk. Du behöver ca 3-5 medelstora morötter, 4-5 medelstora potatis, 1/2 lök & 250g färs(gärna nöt eller blandfärs) alternativt en skiva griskött(kotlett) plus en rejält sked med smör. Skala potatis och morötter och koka dem mjuka. Du ska inte hälla bort spadet. Använder du en skiva kotlett se till att den är benfri. Lägg i köttet när ca 10-5 min återstår av potatisen/morötterna och låt det koka med. Häll allt(kött, potatis, morot och spadet) sedan i mixern och tillsätt en rejäl sked med smör. Mixa och portionera i burkar eller lägg allt i en matlåda. Om du inte kokar fläskköttet stek finhackad lök med en smör och färsen. Tillsätt pyttelite malen vitpeppar och när det är klart häll allt i mixern med det kokta potatisen och moroten. Tillsätt en klick smör och mixa.

susanas.blogg.se
2016-07-03 @ 21:12:53
URL: http://susanas.blogg.se/

sv: nää fy hade lätt klarat mig utan mitt somnande ben!

Vilket bra recept, jag fick aldrig till det med att laga bra mat till min son. han ratade typ allt jag lagade och åt bara köpemat.

Svar: Det är inte alltid lätt. Min äldsta ratade köpemat på burk. Hon föredrog bebisgröt och ersättning samt kokt ägg. Vet inte varför jag inte gjorde egen mat till henne. Men yngsta nu avskyr köpemat, tycker om bebisgröt, dricker ersättning endast 2-3 gånger per dag och älskar min hemmagjorda med fläsk i. Förstår ju henne, det är ju gräddig och smörig i smaken. Klart godare än med nötkött i. Men det blir mindre bitar i purén om man kokar köttet än steker. Såklart är det billigare att göra egen mat. Bara se till att bebisen äter en till två mål bebisgröt/välling/ersättning så de får allt de behöver samt katrinplommonpure eller päron för att smörja tarmarna.
My

anna
2016-07-04 @ 15:02:25

Hej!
Har du fått jobb? Minns dig från gruppen jobb i malmlö

Svar: Hej Anna, jag är föräldraledig igen tills slutet av november och sedan ska jag ut i jobbsökaräventyret igen.
My

susana
2016-07-16 @ 09:59:22
URL: http://susanas.se

sv: ja tids nog kommer vi komma på något som funkar för oss alla. Vi är nästan klara med lillasysters rum nu och vi pratar om henne varje dag och han verkar positiv men man vet ju aldrig när hon väl är här hehe kram.




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Journal Of A Gastronomiac

En kinesisk matälskare som bloggar om allt mellan himmel o jord. Mina intressen är gratissaker, tävlingar, events, barn,mat, odling och läsning. Om du vill ha kontakt med mig kan ni skriva till [email protected]

RSS 2.0